پارچه بافی زرباف

مجموعه تولیدی و عرضه پارچه زرباف سالک

طبقه بندی الیاف که شامل کلیه الیاف طبیعی و مصنوعی است ، کار بسیار مشکل و شاید هم غیر عملی است . 

طبقه بندی الیاف که شامل کلیه الیاف طبیعی و مصنوعی است ، کار بسیار مشکل و شاید هم غیرعملی است . با توجه به انواع زیاد الیاف طبیعی ، چه الیافی که مصرف نساجی دارند نظیر پنبه ، پشم و ابریشم و چه بسیاری از الیاف طبیعی به ویژه گیاهی که مصرف نساجی ندارند ، می توان نتیجه گرفت که نمی توان تمام الیاف را در یک طبقه بندی کلی قرار داد ؛ چراکه در حال حاضر ، علاوه بر الیاف حیوانی و الیاف مصنوعی که تاکنون ساخته شده اند ، تقریبا 700 نوع مختلف الیاف طبیعی گیاهی در نواحی مختلف جهان روئیده می شود . با وجود این برای طبقه بندی الیاف بر حسب منشا تولید ، خانواده ، ساختمان شیمیایی خواص و مصرف آن ها توسط متخصصین مختلف پیشنهادات گوناگونی شده است .

در اینجا الیافی را که در صنایع جدید نساجی مورد استفاده قرار می گیرند ، به دوطبقه اصلی الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی (ساخت انسان) تقسیم می کنیم که هریک از این دوطبقه خود شامل گروه های فرعی دیگری می شوند . الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه ، الیاف هستند که به طور طبیعی فراهم می ایند . الیاف مصنوعی  ، به الیافی اطلاق می شود که به خودی خود وجود ندارند و با استفاده از مواد خام اولیه و یا سایر مواد شیمیایی و با بکار بردن روش های صنعتی تهیه می شوند .                                                                                                                                                  الیاف طبیعی می توانند برحسب منشا طبیعی آن ها به سه گروه فرعی تقسیم شوند : 

الیاف معدنی ، الیاف گیاهی و الیاف حیوانی

1.       الیاف معدنی

مصرف این نوع الیاف در صنعت نساجی محدود است و آزبست که در اصطلاح عامیانه ، پنبه کوهی یا پنبه نسوز نامیده می شود . نمونه ای از این الیاف است . این الیاف دارای مصارف صنعتی هستند و در پارچه های ضد حریق نیز به کار می رود .

2.      الیاف گیاهی

الیاف گیاهی شامل مهم ترین الیاف نساجی ، یعنی پنبه و سایر الیاف مانند کتان ، کنف و چتایی است . این الیاف از طریقه کاشتن تهیه می شوند و پایه سلولزی دارند که ماده سازنده گیاهان است.الیاف گیاهی به گروه های فرعی زیر تقسیم می شوند :

1.        الیاف دانه ای ، مانند پنبه

2.        الیاف ساقه ای ، مانند کتان ، چتایی ، کنف

3.        الیاف برگی ، مانند سیسال ، مانیلا

4.        الیاف میوه ای ، مانند نارگیل

3.     الیاف حیوانی

الیاف حیوانی عبارت است از ابریشم است که توسط کرم ابریشم تولید می شود . همچنین ، پشم و سایر الیاف شبیه مو مانند کشمیر ، الپاکا و غیره را نیز دربر می گیرد . این الیاف پایه پروتئینی دارند که ترکیب پیچیده ای است و قسمت عمده ساختمان بدن جانداران را تشکیل می دهد . این الیاف به گروه های فرعی زیر تقسیم می شوند :

1.        پشم

2.        ابریشم

3.        مو ، مانند موی بز ، خرگوش ، شتر ، اسب

الیاف مصنوعی می توانند برحسب ماده تشکیل دهنده الیاف ، به دوگروه فرعی متمایز از یکدیگر یعنی ، الیاف بازیافت شده (regenerated) و الیاف سنتتیک تقسیم شوند :

الیاف بازیافت شده (regenerated)

این ها الیافی هستند که ماده تشکیل دهنده آن ها ، قبلا در طبیعت موجود بوده است ...

 

 

 

بقیه مطالب به زودی در اینجا قرار می گیرد ...

  • محمدرضا زرباف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی