پارچه بافی زرباف

مجموعه تولیدی و عرضه پارچه زرباف سالک

پنبه چیست ؟

از میان الیافی که جهت بافتن پارچه به کار می رود ، عمده ترین و مهم ترین آنها در دنیا پنبه است و

  دلایل زیادی در دست است که این مطلب را روشن می سازد . الیاف پنبه دارای پیچ و تاب هایی طبیعی است که کار نخ ریسی را آسان تر می سازد و ضمناً هیچگونه اقدامات اولیه ای لازم ندارد و به خوبی شسته می شود و محکم و بادوام هم می باشد .

بیش از سه هزار سال است که انسان پنبه را می شناخته و از آن استفاده می نموده است . مردم چین قرن ها پیش از آن که اروپائیان درباره آن اطلاعی داشته باشند آن را می شناختند و برای اولین بار که اروپائیان آن را شناختند ، با پشم مقایسه اش نمودند و تا مدت های درازی ،   آن را پشم پنبه می نامیدند .

در گذشته های دور پنبه خیلی گران قیمت بود و فقط پولداران توانایی خرید آن را داشتند و وقتی کریستف کلمب می خواست به هندوستان برود ، یکی از گنج هایی را که آرزوی بدست آوردنش را داشت ، پنبه بود . پنبه بر روی بوته گیاهی می روید که ارتفاع آن به 3تا4 پا می رسد .

شکوفه های پنبه ، سفید ولی مایل برنگ زردند و سپس صورتی رنگ می شوند و غوزه های پنبه در در انتهای شاخه ها ظاهر می شوند .

شش الی نه هفته طول می کشد تا تا غوزه برسند . و وقتی که رسیدند ، قهوه ای رنگ شده و شکفته می گردند و الیاف های سفید پنبه از درون آن ها نمایان می گردد . الیاف پنبه تار های درازمانندی هستند که از درون پوست تخم های خود بیرون می آیند .

پنبه چینی به وسیله چیدن غوزه ها از بوته پنبه به عمل می آید و این عمل با مهارت زیادی صورت می گیرد تا غوزه های کال به بدنه بوته ها آسیب نرسانند و سپس آن ها را به کارخانه هایی که ماشین پنبه پاکنی دارند حمل می نمایند . ماشین پنبه پاکنی دانه ها را از الیاف جدا   می سازد .

ماشین پنبه پاکنی را ویتنی اختراع نمود و پیش از آن ، وقت تمام روز یک کارگر هدر می رفت تا تقریبا یک کیلو تخم پنبه را از الیاف آنن جدا نماید . ولی امروزه ماشین های پنبه پاکنی قادرند که هزارها کیلو پنبه را در یک روز از الیاف جدا سازند .

پس از آن که پنبه ها تمیز گردیدند ، آن ها را به صورت عدل های 500 کیلویی بسته بندی نموده و رهسپار کارخانه های بافندگی  می سازند  تا تبدیل به پارچه شوند . بعضی پارچه های پنبه ای را خیلی کم تراکم می بافند . این گونه پارچه ها برای بستن زخم ها بکار می رود ( باند ). ولی بعضی دیگر آن قدر محکم و بادوام بافته می شوند که جهت ساختن خیمه ها و چادر ها به کار برده می شوند (برزنت) . در گذشته های نچندان دور پارچه های پنبه ای را ضدآب می کردند و برای ساختن چترهای بارانی به کار می بردند . پارچه پنبه ای یکی از کارآمد ترین پارچه هایی است که انسان آن را بوجود آورده است .

 

 

  • محمدرضا زرباف

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی